Zdrowy Styl Życia

Zdrowie Dla Każdego…

Objawy niedoborów witamin

Posted by Zenoni w dniu 22 Kwiecień 2010


Poniżej znajduje się wykaz witamin wraz z objawami niedoborów, jak również sugerowane dawki ODA – pamiętajmy, że witaminy powinny być podawane w odpowiedniej kombinacji.

Witaminy:

Witamina A. Retinol i beta karoten. Rozpuszczalna w tłuszczach:

Objaw niedoboru – owrzodzenia jamy ustnej, widzenia nocnego, trądzik, zwyrodnienie plamki żółtej, infekcje łupież, sucha skóra, pleśniawki, cystitis, bezsenność;

Źródło pokarmowe – zielone i żółte owoce i warzywa, jaja, produkty mleczne, wątróbka, tran;

Wspomaga wchłanianie – cynk, witamina E, witamina C. Zażywać podczas posiłków;

Upośledza wchłanianie – wysoka temperatura, światło, alkohol, palenie tytoniu;

RDA – 4000-5000 IU

ODA – 10.000-75.000 IU

Witamina B1. Tiamina. Rozpuszczalna w wodzie:

Objaw niedoboru – choroba układu nerwowego, upośledzenie pamięci i koncentracji, bóle mięśniowe, bóle oczu, zaburzenia trawienia, brak apetytu, męczliwość;

Źródło pokarmowe – drożdże piwne, melasa, nierafinowane ziarna zbóż, brązowy ryż, orzechy, ryby, mięso, drób, fasola;

Wspomaga wchłanianie – inne witaminy z grupy B, magnez, mangan. Zażywać podczas posiłków;

Upośledza wchłanianie – antybiotyki, alkohol, herbata, kawa, stres, tabletki antykoncepcyjne;

RDA – 1,2-1,4 mg

ODA – 25-300 mg

Witamina B2. Ryboflawina. Rozpuszczalna w wodzie:

Objaw niedoboru – pieczenie oczu, piasek pod powiekami, nadwrażliwość na światło, zaćma, pękanie i owrzodzenia kącików ust, pękanie paznokci, tłuste, pozbawione połysku włosy, egzema;

Źródło pokarmowe – drożdże piwne, melasa, orzechy, pełne ziarna zbóż, żółtko jaj, zielone warzywa liściaste, ryby, drób, mięso, fasola;

Wspomaga wchłanianie – inne witaminy z grupy B, selen. Zażywać podczas posiłków;

Upośledza wchłanianie – alkohol, tabletki antykoncepcyjne, herbata, kawa, antybiotyki;

RDA – 1,2-1,4 mg

ODA – 25-300 mg

Witamina B3. Niacyna. Rozpuszczalna w wodzie:

Objaw niedoboru – męczliwość, bóle głowy, lęki depresja, osłabienie pamięci, krwawienie z dziąseł, trądzik, pelagra (ZDB: zapalenie skóry, demencja, biegunka), czarny język;

Źródło pokarmowe – drożdże piwne, owoce morza, produkty mleczne, drób, orzeszki ziemne, pełne ziarno zbóż, ziarno sezamowe, grzyby;

Wspomaga wchłanianie – inne witaminy z grupy B, chrom. Zażywać podczas posiłków;

Upośledza wchłanianie – antybiotyki, kawa, herbata, doustne środki antykoncepcyjne, alkohol;

RDA – 1,2-1,4 mg

ODA – 25-300 mg

Witamina B5. Kwas pantotenowy. Rozpuszczalna w wodzie:

Objaw niedoboru – niewydolność nadnerczy, męczliwość, drżenie i skurcze mięśni, uczucie palenia w stopach, bóle pięt, apatia, spadek wytrzymałości na wysiłek, nudności;

Źródło pokarmowe – drożdże piwne, rośliny strączkowe, podroby, pełne ziarno zbóż, jaja, zielone warzywa liściaste, łosoś, grzyby;

Wspomaga wchłanianie – inne witaminy z grupy B, witamina C, biotyna, kwas foliowy. Zażywać podczas posiłków;

Upośledza wchłanianie – stres, alkohol, herbata, kawa;

RDA – nie podano

ODA – 25-300 mg

Witamina B6. Pirydoksyna. Rozpuszczalna w wodzie:

Objaw niedoboru – zatrzymanie wody w organizmie, cierpnięcie rąk, bóle stawów, drżenie i skurcze mięśni, trądzik, anemia, depresja, drażliwość;

Źródło pokarmowe – drożdże piwne, melasa, banany, zielone warzywa, fasola, jaja, mięso, pełne ziarna zbóż;

Wspomaga wchłanianie – inne witaminy z grupy B, cynk, magnez, potas. Zażywać podczas posiłków;

Upośledza wchłanianie – alkohol, palenie tytoniu, doustne środki antykoncepcyjne, środki antydepresyjne, przetworzone produkty spożywcze, gotowanie potraw;

RDA – 1,2-1,4 mg

ODA – 25-300 mg

Witamina B12. Cyjanokobalamina, Metylcobalamina, Hydroksycobalamina. Rozpuszczalna w wodzie:

Objaw niedoboru – lęk, depresja, męczliwość, zły stan włosów, anemia, zapalenie skóry;

Źródło pokarmowe – drożdże piwne, podroby, sardynki, ryby, produkty mleczne;

Wspomaga wchłanianie – inne witaminy z grupy B, kwas foliowy. Zażywać podczas posiłków;

Upośledza wchłanianie – alkohol, palenie tytoniu, niedokwasota, leki przeciwzakrzepowe, przetworzone produkty spożywcze, gotowanie potraw;

RDA – 2 mcg

ODA – 25-300 mg

Biotyna. Rozpuszczalna w wodzie:

Objaw niedoboru – sucha skóra, łysienie, przedwczesne siwienie, męczliwość, bóle mięśniowe, bezsenność;

Źródło pokarmowe – jaja, migdały, sałata, drób, drożdże, soja, pełne ziarno zbóż;

Wspomaga wchłanianie – witaminy z grupy B, magnez, mangan. Zażywać podczas posiłków;

Upośledza wchłanianie – potrawy smażone, antybiotyki, sulfonamidy, sacharyna;

RDA – nie podano

ODA – 25-300 mg

Witamina C. Kwas askorbinowy. Rozpuszczalna w wodzie:

Objaw niedoboru – częste przeziębienia i infekcje, spadek odporności, wzrost ciśnienia krwi oraz poziomu cholesterolu, krwawienie z dziąseł i nosa, powstawanie siniaków, męczliwość, anemia, opóźnione gojenie ran, kolagenozy, upośledzenie czynności nadnerczy;

Źródło pokarmowe – owoce jagodowe, czarne porzeczki, cytrusy, kiszona kapusta, owoce tropikalne, papryka, brokuły;

Wspomaga wchłanianie – bioflawonoidy, wszystkie witaminy z grupy B (źródło energii), witamina E (jako przeciwutleniacz);

Upośledza wchłanianie – palenie tytoniu, doustne środki antykoncepcyjne, alkohol, zanieczyszczenie środowiska, stres, leki antydepresyjne;

RDA – 60 mg

ODA – 500-5000 mg; zwiększyć dawkę w warunkach stresu.
Dawka 40-60 mg dożylnie ma działanie przeciwrakowe.

Witamina D3. Cholekalcyferol. Rozpuszczalna w tłuszczach:

Objaw niedoboru – krzywica, rozmiękczenie kości i zębów, osteoporoza, skurcze mięśni, bezsenność, łysienie, depresja, spadek odporności, rak prostaty, sutka, jelita grubego, choroby autoagresji;

Źródło pokarmowe – tran, śledzie, makrele, jaja, wzbogacone produkty mleczne;

Wspomaga wchłanianie – światło słoneczne, wapń, witaminy A, C;

Upośledza wchłanianie – brak światła;

RDA – 400 IU

ODA – 400-1000 IU; w zimie od 2000-6000 IU

Witamina E. Tokoferole. Rozpuszczalna w tłuszczach:

Objaw niedoboru – choroby układu sercowo-naczyniowego, bezpłodność, spadek popędu płciowego, zespół napięcia przedmiesiączkowego, sucha skóra, napięcia zaburzenia układu trawienia, spadek masy mięśniowej;

Źródło pokarmowe – oleje roślinne tłoczone na zimno, pełne ziarna zbóż, warzywa zielone, orzechy, rośliny strączkowe, pestki słonecznika i sezamu, kiełki pszenicy;

Wspomaga wchłanianie – witamina C, selen, cynk, miedź, fosfor;

Upośledza wchłanianie – gotowanie w wysokiej temperaturze, doustne środki antykoncepcyjne, zanieczyszczenie powietrza;

RDA – 8-10 IU

ODA – 200-800 IU

Witamina K. Fitomenadion. Rozpuszczalna w tłuszczach:

Objaw niedoboru – zaburzenia krzepliwości krwi, osteoporoza, krwawienia noworodków;

Źródło pokarmowe – zielone warzywa liściaste, podroby, kalafior, brukselka, rośliny strączkowe;

Wspomaga wchłanianie – prawidłowa flora bakteryjna jelit, niemowlęta – karmienie piersią;

Upośledza wchłanianie – antybiotyki;

RDA – 65-80 mcg 1 mg przy urodzeniu

ODA – nie ustalono

Kwas foliowy. Rozpuszczalny w wodzie:

Objaw niedoboru – anemia, przedwczesne siwienie, lęk, upośledzenie pamięci, męczliwość, depresja zahamowanie wzrostu, wady cewy nerwowej u płodu, dysplazja szyjki macicy;

Źródło pokarmowe – zielone warzywa liściaste, produkty mleczne, podroby, soczewica, ziarno sezamowe, kiełki pszenicy, orzeszki ziemne;

Wspomaga wchłanianie – witaminy z grupy B, zwłaszcza B12. Zażywać podczas posiłków;

Upośledza wchłanianie – przetwarzanie, gotowanie produktów spożywczych, doustne środki antykoncepcyjne, alkohol, palenie tytoniu;

RDA – 150-200 mcg

ODA – 400-1200 mcg

RDA – zalecana dawka dzienna ustalona przez amerykański Zespół ds. Odżywiania – jest to dawka minimalna
ODA – optymalna dawka dzienna, zapewniające optymalny stan zdrowia.
Wartości RDA i ODA zależą od wieku, płci i stanu fizjologicznego danej osoby (np. ciąża).
Lekarze praktykujący medycynę ortomolekularną mogą zalecać wyższe dawki dla celów terapeutycznych.

Powyższe dane są oparte  na bazie książki dr Józefa Kropa “Ratujmy się – elementarz medycyny ekologicznej”.

Odpowiedzi: 3 to “Objawy niedoborów witamin”

  1. This is very interesting, You are a very skilled blogger.
    I’ve joined your rss feed and look forward to seeking more of your great post. Also, I have shared your web site in my social networks!

  2. Marilou said

    Hi there! I just would like to give you a big thumbs up for your
    excellent information you have got here on this post.
    I’ll be coming back to your web site for more soon.

  3. Stephen said

    Greetings! Very helpful advice within this post! It is the little changes that will make the most significant
    changes. Many thanks for sharing!

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: