Zdrowy Styl Życia

Zdrowie Dla Każdego…

Objawy niedoborów i nadmiarów minerałów

Posted by Zenoni w dniu 7 Kwiecień 2010


Poniżej znajdziesz wykaz minerałów wraz z objawami ich niedoborów i nadmiarów, jak również sugerowane dawki RDA i ODA. Pamiętaj, że składniki mineralne powinny być podawane w odpowiedniej kombinacji.

Makroelementy:

Wapń Ca:

Objaw niedoboru – skurcze i drżenie, bóle mięśni bóle stawów, zapalenie stawów, krzywica, osteoporoza, osteomalacja, próchnica, bezsenność, nerwowość;

Objaw nadmiaru – kamienie wapniowe w nerkach, zwapnienia stawów;

Źródło pokarmowe – produkty mleczne, ziarno sezamowe, migdały, sardynki, łosoś, makrela, fasola, groch, soja, jarmuż, buraki, kapusta, brokuły, mak słonecznik, wodorosty;

Wspomaga wchłanianie – witamina A, C, D, bor, magnez (najlepiej, gdy stosunek wapnia do magnezu wynosi 2:1);

Upośledza wchłanianie – cukier rafinowany, mąka, polepszacze produktów żywnościowych, toksyczne metale, produkty przetworzone, kawa, herbata, alkohol, gazowane napoje,. Aluminium, ołów;

RDA – 1200 mg

ODA – 1500 mg

Magnez Mg. Magnez nazywany jest minerałem przeciwstresowym. Im większy stres tym więcej należy go spożywać:

Objaw niedoboru – skurcze i drżenie mięśni, osłabienie, bezsenność, lęk, depresja, nadciśnienie, arytmie, zespół napięcia przedmiesiączkowego, drgawki, nadmierna ruchliwość, zatwardzenia;

Objaw nadmiaru – wymioty, nudności, senność, mrowienie kończyn;

Źródło pokarmowe – kiełki pszenicy, kasza, ziarna zbóż, banany,awokado, warzywa zielone i strączkowe, jabłko, drożdże piwne, orzechy, migdały, orzechy nerkowca, orzechy brazylijskie, produkty mleczne, mięso, ryby, kakao, czekolada, zioła. Najlepiej wchłania się cytrynian, glycinian Mg;

Wspomaga wchłanianie – witaminy B6, C, D, cynk, wapń, fosfor;

Upośledza wchłanianie – nadmiar spożycia produktów mlecznych, tłuszczy, szczawianów (szpinak i rabarbar), alkohol, diuretyki;

RDA – 280-350 mg

ODA – 500-700 mg

Fosfor P:

Objaw niedoboru – utrata apetytu, męczliwość, osłabienie kości i zębów, choroby stawów;

Objaw nadmiaru – odwapnienie kości, skurcze mięśni, bóle kostne, problemy z sercem, mięśniami i układem krwionośnym. Poziom fosforu w napojach gazowanych może być bardzo wysoki, co może prowadzić do problemów zdrowotnych;

Źródło pokarmowe – znajduje się w większości pokarmów, mięsie, rybach, produktach mlecznych. Pieczywo, makaron, kasza, otręby, jajka, orzechy, migdały, nasiona, ryż, fasola, soja, grzyby, kakao, czekolada, groch;

Wspomaga wchłanianie – wapń;

Upośledza wchłanianie – środki zobojętniające kwas żołądkowy, glin;

RDA – 600 mg

ODA – 800 mg

Potas K:

Objaw niedoboru – arytmie, wzrost ciśnienia krwi, choroby układu nerwowego, osłabienie mięśni, zatwardzenia, nudności, cellulit („skórka pomarańczowa”);

Objaw nadmiaru – mrowienie okolic ust i języka, mrowienie w rękach, osłabienie i skurcze mięśni, zaburzenia pracy serca;

Źródło pokarmowe – melasa, daktyle, melon, awokado, morele, śliwka, fasola, pietruszka, banany, marchewka, buraczki, kalafior, dynia, wyroby mleczarskie, mięso, drób, ryby, ziemniak, szpinak, migdały, orzeszki ziemne;

Wspomaga wchłanianie – magnez, sód, witamina B6;

Upośledza wchłanianie – środki moczopędne, leki na przeczyszczenie, kortykosterydy, nadmiar soli kuchennej, alkohol, palenie tytoniu, herbata, kawa;

RDA – nie podano

ODA – 100-300 mg

Sód Na:

Objaw niedoboru – nudności, zawroty głowy, osłabienie, niskie ciśnienie krwi, ociężałość umysłowa, skurcze mięśni;

Objaw nadmiaru – nadciśnienie tętnicze, choroby naczyniowe, udar mózgu, cukrzyca, podwyższony poziom cholesterolu, uczucie zmęczenia, obrzęki, uszkodzenie nerek, dolegliwości wątroby;

Źródło pokarmowe – sól kuchenna, oliwki, seler naciowy, kapusta, owoce morza, herbata, kawa, ziarna zbóż, woda mineralna, zioła, chrzan, musztarda;

Wspomaga wchłanianie – witamina D, potas;

Upośledza wchłanianie – środki moczopędne;

RDA – 500-700 mg

ODA – 2400 mg

Żelazo Fe:

Objaw niedoboru – anemia, męczliwość, kruche paznokcie, trudności z oddychaniem;

Źródło pokarmowe – melasa, jaja, ryby, podroby, pestki dyni, ciemnozielone warzywa;

Wspomaga wchłanianie – witaminy C, B1, kwas foliowy;

Upośledza wchłanianie – szczawiany (szpinak, rabarbar), tanina (herbata);

RDA – 10-15 mg

ODA – 15-30  mg

Cynk Zn:

Objaw niedoboru – upośledzenie węchu i smaku, opóźnienie dojrzewania, opóźnione gojenie ran, opóźniony wzrost, powiększenie prostaty, spadek odporności;

Objaw nadmiaru – osłabienie, wymioty, niedokrwistość;

Źródło pokarmowe – ostrygi, ryby, owoce morza, pełne ziarna zbóż, drób, grzyby, rośliny strączkowe, sery, jajka, wątróbka, pestki dyni, ziarnista musztarda;

Wspomaga wchłanianie – prawidłowa kwasowość żołądka, witamina B6, wapń, magnez;

Upośledza wchłanianie – fitaty (np. pszenica), szczawiany, nadmiar miedzi, diuretyki, ołów, aluminium, kadm, rtęć;

RDA – 12-18 mg

ODA – 20-50 mg

RDA – zalecana dawka dzienna ustalona przez amerykański Zespół ds. Odżywiania – jest to dawka minimalna

ODA – optymalna dawka dzienna, zapewniające optymalny stan zdrowia.

Wartości RDA i ODA zależą od wieku, płci i stanu fizjologicznego danej osoby (np. ciąża).

Lekarze praktykujący medycynę ortomolekularną mogą zalecać wyższe dawki dla celów terapeutycznych.

Powyższe dane są oparte m.in. na bazie książki dr Józefa Kropa „Ratujmy się – elementarz medycyny ekologicznej”.

Odpowiedzi: 2 to “Objawy niedoborów i nadmiarów minerałów”

  1. dorcia said

    moglibyście wytłumaczyć znaczenie niektórych chorób?
    np. osteoporoza, osteomalacja, arytmie i anemia

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: