Zdrowy Styl Życia

Zdrowie Dla Każdego…

NAJJAŚNIEJSZY UMYSŁ

Posted by Zenoni w dniu 21 Listopad 2009


Jak działa nasz mózg?

Sprawnie! Ktoś powie, że to czysta chemia, ktoś inny, że fizyka… Myślenie to zbiór skomplikowanych przemian biochemicznych, które przebiegają w naszym mózgu jednocześnie. Podobno mózg człowieka generuje 85 tysięcy myśli dziennie. Tak naprawdę jesteśmy dopiero na początku drogi do odkrycia tajników działania mózgu.

 

Jakie komórki odpowiadają za myślenie?

Za proces myślowy człowieka odpowiadają komórki nerwowe, tzw. neurony, znajdujące się korze nowej naszego mózgu. Jest ich tam ponad 100 miliardów, a każda z nich podobna jest do kuli, na której znajduje się 20 tysięcy wypustek. Te wypustki to tzw. dendryty i dzięki nim właśnie mogą powstać połączenia między komórkami nerwowymi w postaci synaps. Każda informacja którą dostajemy, każdy bodziec, który odbiera nasze ciało i umysł, są zapisywane jako połączenie nerwowe. Między jedną komórka nerwową a drugą może wystąpić dowolna liczba tych połączeń co w skali całego mózgu pozwala osiągnąć tak wielką ilość, że gdyby chcieć je wszystkie policzyć zajęło by nam to 32 miliony lat. Proces uczenia się, a zatem tworzenia nowych połączeń nerwowych, przebiega  bezustannie przez całe nasze życie i nawet w chwili śmierci wciąż jeszcze powstają nowe połączenia nerwowe w ludzkim mózgu.

Czyli jesteśmy w stanie „przerobić” nieskończoną ilość informacji?

Nie wykorzystujemy mózgu w całości. Naukowcy uważają, że korzystamy z zaledwie 1% naszego umysłowego potencjału. Jak wspomniałem jesteśmy w stanie wytworzyć ogromną ilość połączeń nerwowych. Z tego wynika, że możemy bombardować nasz umysł dowolną ilością informacji. Jeśli mało się uczymy, nie ćwiczymy pamięci, nie myślimy świadomie, wytwarzamy znacznie mniej połączeń nerwowych niż to możliwe, a są one kluczowe do nabywania wiedzy i procesów zapamiętywania. Kiedy jednak codziennie stymulujemy swój mózg, stajemy się coraz sprawniejsi i nasze możliwości umysłowe rosną.

Jak poprawić pracę mózgu?

Bardzo ważne jest ćwiczenie pamięci. Można np. codziennie zapamiętywać jeden numer telefonu. Zamiast bezmyślnie zapisywać go w komórce czy notesie, można go przechowywać w głowie. Jeśli dziecko jest w stanie zapamiętać 50 tytułów gier komputerowych, nie wierzę, żeby nie mogło zapamiętać numeru telefonu komórkowego mamy czy taty. Dla naszego mózgu niema znaczenia czy zapamiętuje nazwy gier komputerowych czy sekwencję cyfr, oczywiście pod warunkiem, że wiemy jak mu w tym świadomie pomóc. Zapamiętywanie jest w tym momencie naszym wyborem.

 

Czy zapamiętywanie numerów telefonów to nie jest zaśmiecanie mózgu?

Nie wierzę w coś takiego jak zaśmiecanie mózgu. Nie ma czegoś takiego. Nasz mózg jest w stanie zapamiętać dowolną ilość informacji. Jeślibyśmy wyrazić to w cyfrach, to liczba zer  po jedności nie mieściła by się na ekranie komputera. Tej liczby nie sposób wyrazić. Czym jest wobec tego zapamiętanie jednego numeru telefonu?

 

Dlaczego więc nie pamiętamy tego, czego się kiedys nauczyliśmy?

Powodów może być wiele, np. stres. Ale głownie jednak dlatego, że nie wiedzieliśmy jak zapamiętywać prawidłowo. Czy ktokolwiek w szkole mówił nam, jak skutecznie zapamiętywać nową wiedzę, jak się uczyć wydajnie, czy o tym, jak działa ludzki mózg? Zapamiętywanie jest procesem aktywnym. Jeśli chcę cokolwiek zapamiętać to muszę się najpierw choć przez chwilkę skoncentrować, zaangażować się w ten proces i wydać komendę swojej głowie „zapamiętam wszystko, co uznam za ważne!” Jeśli docierają do mnie informacje, które z niczym się nie kojarzą, nie ma szans żebym je zapamiętała. Wiedza dezaktualizuje się co 2 lata, a ilość nowych artykułów prasowych na świecie się podwaja co 18 miesięcy. Coraz istotniejsza staje się więc umiejętność pozyskiwania wiedzy, zapamiętywania i szybkiego uczenia się. Służą temu między temu techniki pamięciowe.

 

Czyli wracajmy do treningu pamięci?

Tak. Każde ćwiczenie, które angażuje mózg, będzie poprawiało naszą pamięć. – Im więcej czytamy, rozwiązujemy krzyżówek czy sudoku, zapamiętujemy wierszy czy piosenek, gramy w screble, łamiemy sobie głowę nad zagadkami – tym będziemy mieli ogólnie lepszą pamięć. Można sprawdzić jak to działa. Wystarczy przeprowadzić proste ćwiczenie z zapamiętywaniem np. numeru rejestracyjnego samochodu, który stoi przed nami na światłach. Zacznijmy od jednego numer dziennie. Na początku to może być trudne, z czasem bardzo łatwe. Nie chodzi oczywiście o to, aby pamiętać wszystkie numery do końca życia, ale np. do wieczora i sprawdzić się samemu, jak wielkie postępy robimy.

 

Czasami ciężko nam cokolwiek zapamiętać, bo coś nas rozprasza, np. dzwoni telefon, czy coś się nagle stanie…

Kluczem do dobrego zapamiętywania jest koncentracja. Mózg musi być zrelaksowany, ale i skoncentrowany. Nazywamy to stanem czujnej relaksacji umysłu. W takim stanie zapamiętywanie przychodzi nam łatwo. Kiedy to ćwiczymy na co dzień w nauce, łatwiej się potem skoncentrować nawet w mało komfortowych warunkach. Później przychodzi moment, że sami zauważamy jakie proste jest uczenie i zapamiętywanie, zaczynamy się tym bawić. A dopiero osoba, która się bawi nauką osiąga niesamowite wyniki – odzyskujące pierwotną radość z nauki, z która się wszyscy rodzimy.

 

Taką radość dziecka?

Dokładnie. Dzieci uwielbiają poznawać świat i się uczyć codziennie nowych rzeczy, które – ku zaskoczeniu dorosłych – doskonale zapamiętują.

 

Dlaczego tracimy tę radość?

Dużą winę za to ponosi niestety system edukacji, niedopasowany do trybu pracy i potrzeb mózgu człowieka. Uczymy się w dużych grupach, „kujemy”, zamiast używać wyobraźni i kojarzyć. Jesteśmy wciśnięci w ramy czasowe i od początku szkoły podstawowej wyrabiamy w sobie złe nawyki. Przykładowo: lekcja trwa 45 minut. Po tym czasie dziecko – niezależnie czy skończyło zadanie, czy nie – wychodzi z klasy i w ten sposób nieświadomie wykształca nawyk niedokańczania zadań i braku angażowania się.  Ponadto każdy z nas rodzi się z osobistymi predyspozycjami do nauki – ma inna osobowość, dominację półkulową i wzorzec myślenia. Inaczej więc będzie się uczył i zapamiętywał niż kolega, choćby siedział z nim w tej samej ławce. Nauczyciele jeszcze niedawno nie byli tego świadomi i przez cały rok prowadzili lekcje dla wszystkich dzieci jednakowo: najczęściej w taki sposób, jaki im samym odpowiadał w nauczaniu. Tylko niewielka część uczniów mogła z tego skorzystać w pełni, automatycznie stając się pupilkiem danego nauczyciela… Jest dziecko, które najlepiej zapamiętuje dopiero gdy coś zobaczy. Inne potrzebuje usłyszeć te wypowiedzenie. Ktoś trzeci do tego żeby się skupić i zapamiętać potrzebuje w tym czasie się powiercić i poruszać. Jeden nauczyciel to zrozumie, inny nie. Słyszałam kiedyś od przyjaciółki, że do jej  7-letniego synka nauczycielka zwróciła się w te słowa „Jak się będziesz tak wiercił to ci się urwie głowa i wpadnie do kosza na śmieci.” Wciąż jeszcze nie wszyscy nauczyciele są świadomi tego, że proces myślowy przebiega u każdego z nas w sposób indywidualny i ma to ogromne znaczenie do całokształtu nauki i zapamiętywania. Ale to się zmienia i szkoleń na ten temat jest na szczęście coraz więcej. Warto z nich korzystać.

 

Obecnie mamy komputery i komórki. Większości rzeczy nie musimy zapamiętywać…

Warto jednak się starać włączyć świadome myślenie, wyrabiać w sobie dobre nawyki zapamiętywania. Jednym słowem działać umyślnie! Nawet z najdroższego laptopa czy telefonu komórkowego nie skorzystam wtedy gdy się rozładuje. A z głowy mogę korzystać do woli. Natychmiast wyciągam z niej, cokolwiek tylko potrzebuję. Oczywiście pod warunkiem, że tam najpierw coś włożyłam. Z pustego i Salomon nie naleje…

Z Magdaleną Wdowiak, trenerką nowoczesnych technik uczenia (się) i rozwoju osobistego, prowadzącą firmę Mind Your Mind i autorskie szkolenia (m.in. „Pomóż Pamięci Pamiętać”), rozmawiała Hanna Żurawska

Pełny artykuł znajduje się w czasopiśmie „Zdrowie i sukces” 3/2008 – wydawca Akuna Polska sp..z o.o., pt.: „Najjaśniejszy umysł”.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: