Zdrowy Styl Życia

Zdrowie Dla Każdego…

Zdrowie i pieniądze cz.1

Posted by Zenoni w dniu 16 Wrzesień 2009


Artykuł opublikowany w 16 numerze Infonurt, z wrzesnia 2003 r.

ARTYKUŁ PODZIELONO NA 3 CZĘŚCI.

Zdrowie i pieniądze

Schemat jest prosty. Tradycyjna medycyna zabija, służąc fabrykom produkującym lekarstwa, które
napędzają ekonomię. Nad całym tym procesem czuwają media i przekupni naukowcy. Gdzieś na
końcu tego łańcucha znajduje się chory pacjent, który traktowany jest najczęściej tylko, jako
skarbonka opłacająca to wszystko.

TRADYCYJNA MEDYCYNA ZABIJA

Według medycznej publikacji naukowej “Journal of the American Medical Association”, w samych
Stanach Zjednoczonych z powodu pomyłek lekarskich co roku umiera 250 tys. pacjentów. Pomyłki
medyczne są w USA wymieniane na trzecim miejscu, wśród powodów śmierci pacjentów, po
chorobach sercowych i nowotworowych.

W USA umiera rocznie 12 tys. pacjentów w trakcie niekoniecznej operacji, 7 tys. z powodu
pomyłek medycznych w szpitalach, 20 tys. z powodu pomyłek szpitalnych, 80 tys. z powodu
infekcji, których nabawili się w szpitalach i 106 tys. z powodu negatywnych skutków działania
lekarstw. Amerykańska medycyna, jedna z najbardziej postępowych i najnowocześniejszych na
świecie, stała się ogromną fabryką śmierci.

Pod względem śmiertelności, wynikającej z pomyłek medycznych, Stany Zjednoczone zajmują 12
miejsce (2 od dołu) w porównaniu z 13 innymi, najbardziej uprzemysłowionymi krajami. Pozycja ta
została potwierdzona w rankingu, prowadzonym przez Światową Organizację Zdrowia, która
przyznała USA 15 miejsce na 29 badanych krajów. Przy czym, pod względem zaawansowania
technologii medycznej, Stany Zjednoczone ustępują tylko Japonii.

Media usiłując wytłumaczyć obywatelom te przerażające akty, wytwarzają ogólne pojęcie o tym, że
Amerykanie zachowują się niezdrowo. Piją, palą i strzelają do siebie na ulicach. Przeciętny
mieszkaniec USA myśli, że choroby powodowane są przez używanie takich a takich tłuszczów,
przez nadmierną otyłość itd. Tymczasem okazuje się, że wcale tak nie jest.

W Stanach Zjednoczone występuje bardzo mała ilość palących mężczyzn w porównaniu z innymi
badanymi krajami. Wynosi ona od 26% w Szwecji, do 61% w Japonii. W USA ylko 28%. Pod
względem ilości palących kobiet od 14% w Japonii, do 41% w Danii, Stany Zjednoczone plasują
się w czołówce, z liczbą 24%. Ameryka zajmuje 5 miejsce na tej liście pod względem konsumpcji
alkoholu, 5 miejsce pod względem wysokości cholesterolu i pod względem konsumpcji
niebezpiecznych tłuszczów zwierzęcych. Jak więc widzimy, Amerykanie, w porównaniu do
mieszkańców innych uprzemysłowionych państw, żyją bardzo zdrowo.

Co więc naprawdę zabija Amerykanów? Zrobienie biznesu z medycyny, czyli doprowadzenie do
takiej sytuacji, w której lekarze są tak przemęczeni i sfrustrowani, iż popełniają pomyłki. Pomyłki te
powodują więcej zgonów niż wypadki drogowe. Personel medyczny zdaje sobie sprawę z tej
sytuacji i od dawna nawołuje do usprawnienia szpitali. Nic to jednak nie zmienia, ponieważ w
szpitalach ważniejszy jest dyrektor ekonomiczny, niż dyrektor medyczny.

ZBIOROWY OBŁĘD

Jest to zjawisko, które odczuwamy na co dzień. Polega na tym, że jeżeli większość ludzi w coś
wierzy, to musi to być prawdą. Aby wytworzyć zbiorowy obłęd, czy to w nauce, w polityce, czy też
w medycynie, potrzebne są niemałe pieniądze. Ktoś solidnie płaci za wytwarzanie powszechnego
mniemania, że: leki wracają zdrowie, szczepionki uodparniają, lekarstwo na raka jest już niemal w
zasięgu ręki, kiedy dziecko jest chore potrzeba mu dać Tylenol , szpitale są czyste i bezpieczne,
Stany Zjednoczone posiadają najlepszą na świecie opiekę medyczną itd. Są to czyste iluzje, które
kosztują miliardy dolarów. Jest to zbiorowy obłęd.

Korzenie tego obłędu można znaleźć w psychologii. Edward L. Bernays zapożyczył niektóre idee
od Zygmunta Freuda i zaaplikował je amerykańskim masom. Te połknęły haczyk bez żadnych
pytań. Najpierw Bernays brał pod lupę dany produkt, lub ideę. Dokładnie analizował jego cechy a
następnie wykorzystywał część z nich by wykreować powszechne wrażenie na jego temat, które
następnie promowane było w mediach.

Pierwszym zadaniem Bernaysa, gdy pracował dla Komitetu Publicznej Informacji, była pomoc w
,,sprzedaniu” amerykańskim obywatelom idei I Wojny Światowej. Wysłano żołnierzy do Europy pod
pozorem czynienia świata bezpiecznym dla demokracji. Tę samą idee sprzedano ich rodzinom.
Wkrótce niemal cały naród amerykański był w stanie ,,demokratycznego obłędu”.

Kilka lat później Bernays ,,sprzedał” Amerykanom następny obłęd, popularyzując papierosy wśród
kobiet. Obłęd ten osiągnął monstrualne rozmiary, gdy Brygady Wolnościowe sufrażystek
maszerowały w masowych pochodach, ostentacyjnie paląc papierosy. W świadomości
amerykańskich kobiet powstał obraz, zgodnie z którym palenie papierosów było symbolem
wolności. W imię tej wolności kobiety nie tylko niszczyły swoje płuca, ale również narażały zdrowie
nienarodzonych dzieci. Amerykańskie Stowarzyszenie Medyczne, skupiające najwybitniejszych
lekarzy oficjalnie twierdziło, że papierosy są pożyteczne dla zdrowia. Kto nie wierzy niech uda się
do biblioteki i pożyczy sobie magazyny ,,TIME” albo ,,LIFE” z lat 40 i 50-tych. Reklamy papierosów
były nie tylko popierane przez lekarzy, ale też podpisywane przez towarzystwa medyczne.
Zadaniem Barnaysa było wytworzenie obrazu, w którym produkt, albo idea znalazłaby się w
pozytywnym świetle. Sam Barnays mówił, że: naród to stado owiec, które musi być prowadzone.
Podczas tego ,,prowadzenia” najlepsze wyniki osiąga się w sytuacji, kiedy naród nie wie, że jest
prowadzony. Idee Barnaysa i jego sposób prowadzenia relacji publicznych były jak woda na młyn
wielkich korporacji, które właśnie się rodziły. Korporacje, aby sprzedawać swoje produkty
potrzebowały inteligentnych kłamstw. Barnays dostarczał im tych kłamstw. Wkrótce dostał tyle
zamówień, że nie mógł ich przerobić. Jego technikę zaczęły wykorzystywać: Philip Morris, Allstate,
Tobacco Industry, Coors, Shell Oil, Bśing, General Motors, Pfizer, Monsanto, Ciba Geigy, DuPont,
Standard Oil, General Mills, Goodyear, Union Carbide, Eli Lilly, Chlorox, Procter and Gamble, Dow
Chemical i wiele innych.

Kompanie te, przy pomocy wcześniej wspomnianych technik, przez dziesięciolecia wytwarzały w
ludzkich umysłach stereotypy i połączenia pojęć. I tak: przemysł farmaceutyczny kojarzy się ze
szczepionkami, oczyszczanie wody – z chlorem, dioksyny – z globalnym ociepleniem i dziurą
ozonową, benzyna – z badaniami naukowymi nad lekarstwem na raka, zanieczyszczenia oceanów
– z przemysłem drzewnym, obrazy gwiazd muzyki i filmu – z kryzysami na naszej planecie i
pomocą ofiarom katastrof. Przykładów można by mnożyć.

Autor: Redakcja “Infonurtu”
Źródło: “Infonurt” nr 16 (wrzesień 2003)
MATERIAŁY ŹRÓDŁOWE
1. Crossen C, Tainted Truth: The Manipulation of Fact in America, 1996.
2. Engler R, et al., Misrepresentation and Responsibility in Medical Research, New England
Journal of Medicine, 26 listopada 1987 (V.317).
3. Ewen and Stuart, A Social History of Spin, Basic Books (Harper Collins) 1996.
4. Doctors Are The Third Leading Cause of Death in the US, Causing 250,000 Deaths Every źear,
Journal American MedicalAssociation, lipiec 2000.
5. Drug Companies Triple Money on Direct-to-Consumer Drug Ads, The New England Journal of
Medicine, 14 lutego 2002.
6. King R, Medical journals rarely disclose researcher’s ties, Wall Street Journal, 2 lutego 1999.
7. Kohn L (ed.), Corrigan J (ed.), Donaldson M (ed.)., To Err Is Human: Building a Safer Health
System, Washington DC, National Academy Press: 1999.
8. Lazarou J, Pomeranz B, Corey P, Incidence of adverse drug reactions in hospitalized patients,
Journal American Medical Association, 1998 (279).
9. Leape L, Unecessary surgery, Annual Review of Public Health, 1992.
10. Philips D, Christenfeld N, Glynn L, Increase in US medication-error deaths between 1983 and
1993, Lancet 1998 (351).
11. Starfield B, Primary Care: Balancing Health Needs, Services, and Technology. New źork:
Oxford University Press, 1999.
12. Stauber and Rampton, Trust Us, We’re Experts, Tarcher/Putnam 2001.
13. Tate Metro Media, How the Media Deceives you About Health Issues, Detroit Metro Times, 6
lutego 2001.
14. Tye Lary, The Father of Spin: Edward L. Bernays and the Birth of Public Relations, Crown
Publishers 2001.
15. World Health Report 2000. (www.who.int/whr/2000/en/report.htm).

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: