Zdrowy Styl Życia

Zdrowie Dla Każdego…

Człowiek a aktywność fizyczna.

Posted by Zenoni w dniu 12 Lipiec 2009


Jaki wpływ na oczyszczanie organizmu z toksyn ma aktywność fizyczna?

Należy najpierw odpowiedzieć na pytanie, co to są toksyny oraz co to jest aktywność fizyczna. Toksyny to groźne trucizny, które znajdują się w naszym najbliższym otoczeniu – w wodzie, glebie, żywności. Szkodliwe substancje chemiczne wnikają do naszego organizmu przez skórę, płuca, układ pokarmowy, są one niebezpieczne dla zdrowia, a nawet życia. Toksyny wpływają na zaburzenie homeostazy, czyli równowagi naszego organizmu, która jest elementem prawidłowej odnowy tkanek, a więc zdrowia i długowieczności. Długoletnie oddziaływanie toksyn może doprowadzić do znacznego osłabienia organizmu, obniżenia odporności, chronicznego zmęczenia oraz rozwoju chorób. Z badań przeprowadzonych przez OBOP w 2006 roku wynika, że 40% Polaków nie zdaje sobie sprawy z obecności toksyn w organizmie, a ponad połowa nie dostrzega zagrożenia toksynami w miejscu pracy i nauki. Światowa społeczność dostrzega ten problem i podjęła próby przeciwdziałania mu w skali międzynarodowej. W 2001 roku 122 państwa uchwaliły tzw. Konwencję Sztokholmską, poświęconą problemowi trwałych zanieczyszczeń, które mają groźny wpływ na ludzkie życie i zdrowie. To, czy trucizny działają lokalnie, czy na cały organizm, zależy od ich dawki i możliwości przenikania do tkanek. Wpływ toksyn na organizm zależy też od możliwości swoistego odtruwania, czyli od sprawności wątroby, płuc i nerek, dzięki którym możliwe jest ich ostateczne wydalenie. Najbardziej niebezpieczne są trucizny, które wpływają na upośledzenie podstawowych funkcji komórek ustroju. Aktywność fizyczna to dowolna forma ruchu ciała lub jego części, spowodowana przez mięśnie szkieletowe, przy której wydatek energetyczny przekracza wartość energii spoczynkowej.

Aktywność fizyczna nie jest więc synonimem sportu?

Profesor Ken Fox z uniwersytetu w Bristol (Anglia) dowodzi, że wiele osób stosujących umiarkowaną aktywność fizyczną, zwłaszcza w średnim i starszym wieku zmniejsza o połowę ryzyko przedwczesnej śmierci i wystąpienia poważnej choroby. Korzyści wynikających z aktywnego trybu życia jest wiele:

-zmniejszenie ryzyka otyłości

-zmniejszenie ryzyka chorób serca

-zmniejszenie ryzyka cukrzycy

-zmniejszenie ryzyka chorób nowotworowych

-zdrowe mięśnie i kości

Podczas wysiłku fizycznego w organizmie dokonuje się szereg zmian, zwiększa się zapotrzebowanie na tlen, materiały energetyczne oraz zwiększa się wydzielanie produktów  przemiany materii, metabolitów-toksyn. Szczególnie korzystne zmiany dokonują się w obrębie układu krwionośnego, oddechowego i kostnego. U osób aktywnych fizycznie zachodzą zmiany strukturalne w obrębie naczyń tętniczych, polegające na zwiększeniu ich wewnętrznej średnicy oraz zmiany czynnościowe, polegające na czynnościowo zwiększającej się średnicy naczyń krwionośnych w zależności od zapotrzebowania organizmu na tlen i produkty energetyczne, Aktywność fizyczna wpływa na poprawę samopoczucia psychicznego, ułatwia radzenie sobie ze stresem i poprawia niektóre sprawności umysłowe: szybkość podejmowania decyzji, planowanie i pamięć krótkotrwała.

Czy sport może być źródłem toksyn? Co to jest kwasica metaboliczna?

Podczas wykonywania wysiłku, po przekroczeniu pewnej intensywności, pojawia się coraz więcej kwasu mlekowego we krwi. Jeszcze więcej tego kwasu wytwarza się w mięśniach podczas wysiłków beztlenowych o bardzo dużej intensywności, tzw. supramaksymalnych. Następuje wówczas zaburzenie równowagi kwasowo-zasadowej. Nawet niewielkie odchylenia od normy powodują drastyczne i fatalne konsekwencje dla organizmu. Manifestują się one zmianą tzw. wskaźnika pH. Powstający podczas przemian metabolicznych dwutlenek węgla musi zostać usunięty z organizmu. Nasze nawyki żywieniowe i styl życia powodują również stałe ciągłe zakwaszanie. Nadwyżka kwasów nie może zostać zneutralizowana i magazynowana jest w tkankach miękkich oraz stawach, szczególnie paluchów, łokci i kolan powodując stan zapalny i ból. Taki stan określa się mianem kwasicy metabolicznej.

Jakie korzyści będzie miała osoba, która zaczyna po przerwie powrotem dbać o aktywność fizyczną?

Naukowcy zajmujący się sportem, a zwłaszcza medycyną i psychologią sportową stwierdzili  na podstawie swoich obserwacji, że regularne uprawianie zajęcia sportowo-relaksujące mogą się przyczynić do:

– utrzymania lub poprawy sprawności serca i układu krążenia

-zintensyfikowania procesów przemiany materii, w tym przemiany tłuszczów

-korzystnej zmiany samopoczucia dzięki zwiększeniu możliwości koncentracji i relaksu oraz wzrostu poczucia bezpieczeństwa.

Wynikiem jest poprawa nastroju i kondycji fizycznej. Stajemy się bardziej wytrzymali, silni, uzyskujemy większą gibkość i zdolność do relaksu. Po przez trening przywracamy zręczność i zgrabność naszego ciała. Trenujemy więc naszą formę. Odpowiedni trening ma wielokierunkowe korzystne działanie na ukształtowanie dobrej formy – „elektrownie” komórek mięśniowych (mitochondria) ulegają pomnożeniu i mogą dostarczyć więcej energii. Komórki mięśni mogą w większym stopniu wykorzystywać tkankę tłuszczową jako źródło energii. W krótkim czasie odczuwalnie wzrasta siła mięśni. Pojawia się muskularna mięśni szkieletowych, rozbudowuje się tkanka mięśniowa. Stajemy się więc zdrowsi. Bernard Christoph Faust w  wydanym w 1974 roku „Katechizmie zdrowia” napisał: „Człowiek zdrowy czuje się mocny, pełen życia i siły. Smakuje mu jedzenie i picie, znosi wiatr i niepogodę, praca nie jest dla niego ciężarem i jest mu po prostu dobrze.

Z dr. n. med. Witoldem Furgałem, specjalistą medycyny sportowej, rehabilitacji i organizacji ochrony zdrowia, sekretarzem Polskiego Towarzystwa Medycyny Sportowej rozmawiała Katarzyna Piotrowska.

Pełny wywiad znajduje się w czasopiśmie “Zdrowie i sukces”  1/2009 – wydawca Akuna Polska sp. z o.o., pt.: ” Człowiek pełen życia”.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: