Zdrowy Styl Życia

Zdrowie Dla Każdego…

Do czego służą minerały?

Posted by Zenoni w dniu 30 Kwiecień 2009


Składniki mineralne – pozyskujemy z pożywienia, w organizmie tworzą związki z innymi substancjami i wspólnie biorą udział w budowie ludzkiego ciała (np. wapń w kościach), zapewniają prawidłowe funkcjonowanie ludzkiego organizmu (np. żelazo, składnik czerwonych tkanek krwi, transportuje tlen) Hitem dzisiejszych czasów jest magnez – według niedawno opublikowanych badań amerykańskich prawdopodobnie połowa ludzi cierpiących na migrenę lub uporczywe bóle głowy ma niski poziom tego składnika. Włoscy naukowcy twierdzą, że kobiety, które od połowy cyklu miesiączkowego używały preparaty magnezu, były mniej podrażnione i miały lepszy nastrój. Naukowcy z Uniwersytetu Hopkinsa w USA stwierdzili u około jednej czwartej cukrzyków niedobór magnezu, który powinien być  jednym z elementów prewencji osteoporozy. A więc – szybko sięgnijmy po Onyx, ryż, drożdże, mąkę pszenna z pełnego przemiału i nasiona roślin strączkowych. O kluczowej roli wapnia dla dachowania zdrowych zębów i kości ( razem z fosforem i magnezem) nie trzeba chyba przypominać – natomiast już mniej znany jest jego pozytywny wpływ na pracę mięśnia sercowego, krzepliwości krwi, przekaz impulsów nerwowych, gojenie się ran, obniżanie poziomu cholesterolu oraz ograniczenie drażniącego działania kwasów żółciowych  w jelicie grubym, co zapewne obniża ryzyko powstawania w nim nowotworu. Duże ilości wapnia znajdują się w produktach mlecznych, jogurcie, twarogu, serach, również w łososiu, sardynkach i migdałach. Ale uwaga – według naukowców szwedzkiego instytutu karolińskiego u kobiet, które wypijały więcej niż dwie szklanki mleka dziennie (nie została podana objętość szklanki),istnieje znacznie wyższe ryzyko zachorowania agresywną postać nowotworu jajników! Specyficzną grupę stanowią tzw. probiotyki – wpływają korzystnie na jelitową florę bakteryjną, najbardziej znane bakterie lactobacillus zawarte w produktach mlecznych podnoszą odporność organizmu.

Fenomenem czasów współczesnych jest dieta śródziemnomorska – olej roślinny, nasiona roślin strączkowych, orzechy i nasiona, zboża, owoce, warzywa, czosnek, ziemniaki, mięso, produkty mleczne, makaron, ryby oraz alkohol w małych ilościach. Na razie nie jest znana wzajemna zależność – nie wiadomo, ile lat człowiek musi się tak odżywiać i jak długo żyć, aby uzyskać pozytywne efekty zdrowotne. Pewne jest to, że dieta śródziemnomorska, obfitująca w składniki roślinne, w połączeniu z niepaleniem, umiarkowanym spożyciem alkoholu i co najmniej 30 minutami aktywności fizycznej dziennie ma ścisły związek z jakością i długością życia nawet u osób w podeszłym wieku!

wg książki “Żyć zdrowo… ale jak?” autorów: lek. med. Oto Kosta i lek. med. Jaromir Bertlik N.D.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: