Zdrowy Styl Życia

Zdrowie Dla Każdego…

SEN – NAJTAŃSZY KOSMETYK, SKUTECZNE LEKARSTWO

Posted by Zenoni w dniu 17 Marzec 2009


„AKUNA, ZDROWIE I SUKCES”
Nr 4, grudzień/2007

Zdajesz sobie sprawę z tego, że przesypiamy prawie 20 lat swojego życia?

Ale jeśli myślisz, że to czas stracony to jest w błędzie…

Kiedy zamykasz oczy, Twój mózg nadal pracuje…

Sen jest to „stan czynnościowy ośrodka układu nerwowego, cyklicznie pojawiający się w rytmie dobowym. Ma fundamentalne znaczenie dla układu nerwowego.
W czasie snu występują ważne funkcje fizjologiczne, odbudowa wrażliwości receptorów oraz utrwalanie pamięci”.

Jak dowodzą badania z powodu niewyspania znacznie wzrasta ryzyko wystąpienia zawału!

I tak np.:

– 6 godzin snu – ryzyko zawału wzrasta o 8%
– 5 godzin snu – ryzyko zawału wzrasta o 11%
– 4 godzin snu – ryzyko zawału wzrasta o 17%

Nie tylko mała ilość snu szkodzi naszemu sercu, wiele przespanych godzin także!

– 8 godzin snu – ryzyko zawału wzrasta o 12%
– 9 godzin snu – ryzyko zawału wzrasta o 17%
– 10 godzin snu – ryzyko zawału wzrasta o 34%

Krótko, długo? Tak źle, tak niedobrze…

Japońscy naukowcy odkryli, że optymalna długość snu dla mężczyzn powinna wynosić 7 godzin 58 minut, natomiast dla kobiet 7 godzin 12 minut!

Należy jednak podkreślić, że zdaniem specjalistów długość snu to sprawa każdego człowieka indywidualnie. Możemy tutaj podać przykład Napoleona, któremu wystarczały 4 godziny snu, a także przykład Alberta Einsteina, który zanim się wyspał minęło 10 godzin i więcej!

Sen możemy podzielić na 2 fazy:

NREM – sen głęboki (w czasie snu bardzo wolno poruszamy gałkami ocznymi, faza trwa ok. 60 minut.
REM – sen płytki (w czasie jej trwania szybko poruszamy gałkami ocznymi, bo śnimy, faza trwa ok. 20 minut.

Jeden cykl snu obejmuje 2 fazy i trwa ok. 90 minut. Najgłębszy sen występuje w trakcie 2 pierwszych cykli.

Na jakość snu ma wpływ wiele czynników. Mało która osoba przywiązuje jakieś większe znaczenie do miejsca, w którym śpi. Idealna sypialnia powinna być wywietrzona (temp. 18-20oC). Jeśli masz w pokoju przedmioty świecące jasnym blaskiem- wyłącz je, świecący budzik najlepiej obróć przodem do ściany. Osoby mieszkające blisko latarni, ulic, budynków mają zazwyczaj kłopoty z zasypianiem.

Podczas snu uspokaja się rytm serca, normuje ciśnienie, oddech staje się równomierny i bardziej głęboki. Natomiast niedobór snu zwiększa poziom kortyzolu – hormonu stresu. Kiedy jesteśmy niewyspani często wpadamy w złość, stajemy się agresywni, zdenerwowani. Poziom kortyzolu zwiększa także ryzyko wystąpienia nadciśnienia i problemów z pamięcią.

Pewnie zauważyłeś, że kiedy jesteś chory najlepszym lekarstwem staje się sen, przynosi ulgę i szybszy powrót do zdrowia.

Sen to skuteczny i tani lek… – pamiętaj!

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: